Pohodová akce s příjemnou atmosférou láká rok od roku jak více majitelů historických vozidel, tak i návštěvníků. Letos se na dvůr Lobeč sjelo přes 130 automobilů nejrůznějších značek, přičemž více než polovina pocházela z Anglie. Na své si přišel každý milovník britské klasiky jako MG, Triumph, Jaguar, Mini ale objevily se také třeba Lotus, Panther Lima, Ford Anglia, Hillman, Austin Healey nebo Reliant.
Když před osmi lety sympatičtí manželé Tomáš a Zuzana Pavlíkovi zakládali tradici Veteránského rojení, tak šlo hlavně o klubové setkání anglických automobilů. Protože se však akce brzy rozkřikla, začali se hlásit i další majitelé různých značek. Letos bylo k vidění třeba i devět automobilů Porsche od modelu 911 přes 924 až po 944. Japonských veteránů u nás mnoho není, ale přesto do Lobče zavítaly vedle Datsunu 280 také zajímavá Mazda 929 Coupe, jediný vůz tohoto typu v České republice.
reklama
Přehlídka značek byla opravdu bohatá, ale kromě automobilů je vždy součástí Veteránského rojení účast třicítky motocyklů převážně značek Jawa, ČZ, Čezeta nebo Stadion ze spřáteleného Jawa, ČZ Moto klubu Mšeno. Pouze paní Libuše Šulcová jela na side BSA 770.
Čtěte také: Veteran Rendez Vous 2008 s rekordem
Mezi zajímavé automobily patřil určitě Reliant Scimitar GTE s dvoudveřovou karosérií kombi-kupé, který posloužil později jako vzor třeba pro Lancii Beta HPE nebo Volvo 1800 ES. Koncepci tohoto typu však nevymyslela firma Scimitar, ale už v roce 1954 ji použil Chevrolet u modelu Nomad. Deset těchto vozů si objednala také britská princezna Anna, takže lepší reklamu si nemohl výrobce přát. Vůz se vyráběl v letech 1968 až 86 a při jeho produkci bylo použito dílů od různých britských výrobců včetně motoru Ford, převodovky, zavěšení kol apod. Zadní okno tvořilo zároveň třetí dveře. První modely SE5 patřily mezi nejhezčí, přestože neoplývaly právě nejvyšší kvalitou, druhá generace SE6, delší a širší, už neměla takový sportovní charakter. Třílitrový vidlicový šestiválec měl výkon 103 kW, na stovku zrychloval za 10,7 sekundy a dosahoval rychlosti 189 km/h. První modely měly pod kapotou vidlicové šestiválce Ford 2.5 nebo 3.0 (135 k, 235 Nm), později jen 2.8 V6 o stejném výkonu jako třílitr, ale s nižším točivým momentem 206 Nm. V roce 1985 převzala firma Reliant s pověřením Forda montáž sportovního automobilu Ford 200 RS. Značka Reliant, založená v roce 1935 v britském Tamworthu, se proslavila hlavně svými tříkolkami s jedním kolem vpředu.
Čtěte také: Bavaria Historic 2008
Ani vozy značky Lotus nepatří v naších zeměpisných šířkách k nejrozšířenějším, pokud nepočítáme modely Seven. Z roku 1978 pocházel Type 75 Elite II se zážehovým čtyřválcem 2,2 litru a výkonu 160 k. Sportovní kupé z dílny Colina Chapmana je vlastně prvním zástupcem Lotusu ve třídě GT. Od projektu k finální podobě však uběhlo dlouhých pět let. Projekt dostal zelenou sice už v roce 1969, práce na prototypy začaly o dva roky později, ale teprve v roce 1974 byl představen veřejnosti. V té době se totiž veškeré kapacity Lotusu soustředily na vývoj nového monopostu F1. Karosérie typu 2+2 pocházela z dílny Ital Design.
Čtěte také: Prohlídka muzea Verkehrsmuseum Dresden
Jeho nástupcem se stal v podstatě model Eclat, označovaný někdy jako Elite kupé, jenž měl některé mechanické díly shodné právě se svým předchůdcem. Karoserie se splývavou zádí byla o nějakých sto kilogramů lehčí, takže vůz vážil zhruba 1100 kg. Model, který se objevil na Kokořínsku pocházel z roku 1984.
Informace o hezké veteránské akci se mezi lidmi šíří vždy hodně rychle, zvláště když má ještě pěkné internetové stránky www.veteranskerojeni.cz s vyčerpávajícími a stále aktualizovanými informacemi. Zato je chválíme a pořadatelé jiných akcích, mnohem prestižnějších a větších, by se mohli učit. Tak kvalitní stránky věnované veteránské akci bychom u nás napočítali na prstech jedné ruky.
Veteránské rojení není však jen pohodové setkání v Lobči a orientační jízda pravidelnosti po okolí, ale od loňska ještě také jízda pravidelnosti do vrchu v Nosálově. Dvou tréninkových a dvou "ostrých" jízd se letos zúčastnilo na padesát vozidel. Manželé Pavlíkovi však nechtějí "usnout na vavřínech" a přemýšlejí, jak Veteránské rojení dále vylepšit. Držíme jim palce.
Autor: Jindřich Lasík